Taksonomi Strategi Komunikasi oleh Dornyei & Scott(1997)
Strategi Pengelakan atau Pengurangan
1. Pengabaian/ Peninggalan mesej
2. Pengelakan topik
Achievement or Compensatory Strategies
Pencapaian atau Strategi Pampasan
3. Parafrasa (Circumlocution)
4. Penghampiran
5. Penggunaan perkataan semua tujuan
6. Cipta perkataan baharu (Word-coinage)
7. Penstrukturan semula/ Penggunaan kaedah bukan bahasa (Use of non linguistic means)
8. Terjemahan literal
9. Pengantarabangsaan
10. Pertukaran kod
11. Meminta pertolongan, penjelasan, pengesahan atau membuat tekaan/ Appeal for help Stalling
Stalling or Time-gaining Strategies
Penangguhan atau Strategi Tambahan Waktu
12. Penggunaan perkataan yang tiada makna/ Use of fillers/ strategi penanda (hesitation devices)
KEPENTINGAN PENGGUNAAN STRATEGI KOMUNIKASI
Menurut Normaliza Abd Rahim (2019) berdasarkan Taksonomi Strategi Komunikasi oleh Dornyei & Scott (1997) mempunyai 12 taksonomi yang diketengahkan iaitu pengabaian atau peninggalan mesej, pengelakan topik, penukaran mesej, penghampiran, penggunaan perkataan semua tujuan, penciptaan perkataan baharu, penstrukturan semula atau penggunaan kaedah bukan bahasa, terjemahan literal, pengantarabangsaan dan sebagainya. Ia juga dibahagikan kepada tiga bahagian dan diasingkan dengan strategi langsung, strategi tidak langsung dan strategi interaksi. Penggunaan taksonomi ini amat penting bagi mengetahui dengan lebih lanjut mengenai strategi komunikasi dengan lebih berkesan dan mantap.
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment